tisdag 1 juli 2014

Stjärnutmaning #6



Månadens utmaning handlar om städning. Tänk så mycket kemikalier som många använder för att göra sig av med smuts och damm. Men egentligen behövs det bara en massa sunt förnuft, gamla hederliga husmodersknep och bra städutrustning. Naturskyddsföreningen har en bra guide till vad man kan tänka på för att städa mer miljövänligt. För att kamma hem 10 poäng denna månad så kommer vi att fräscha upp lite gamla kunskaper från tidigare utmaningar samt se över städskåpet. Följande behöver göras:

  • Använda sig av microfibertrasor vid städning, då dessa gör att man kan minska eller undvika rengöringsmedel på vissa ytor helt
  • Skaffa en bra disktrasa i naturmaterial som tål att kokas och kan användas om och om igen (Den här från Växbo lin är min favorit)
  • Byta ut traditionella rengöringsmedel under hela månaden mot naturliga produkter såsom exempelvis ättika, bikarbonat etc (se gärna länken ovan till Naturskyddsföreningen för fler tips)
  • Diska inte under rinnande vatten!
  • Fortsätt använda miljömärkt tvättmedel och påminn dig själv om att fylla maskinerna ordentligt.
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Innehållet i mitt städskåp är inte så stort när det gäller rengörande medel. Ättika och bakpulver/bikarbonat används redan. Såpa, svinto och prefekt är alla miljömärkta. Det som inte har något miljömärke på sej är fönsterputsen som jag har till att putsa speglarna med (men den räcker många år). Disktrasor stickar jag, gillar de i lin och bambu bäst men har även i bomull. Det som diskas för hand är knivar och skärbrädor och stekpannor (som först torkats ur med hushållspapper för att minimera fettet i dem). Där fuskar jag, för jag upplever att det känns väldigt onödigt att tappa upp vatten för att bara enstaka föremål. Allt annat körs i diskmaskinen.
    Tvättmedlet är miljömärkt (men jag har fortfarande inte kollat upp om det uppfyller de krav som specades den månaden) däremot sorterar jag nog tvätten för noga när det gäller färger (eller så är maskinen för stor) för det är inte alltid den är proppfull.
    Nu gick jag inte med i utmaningen just för utmaningarnas skull utan för att jag bestämt mej för att ha ett restriktivt år när det gäller klädinköp och därför räkna poäng. Men utmaningarna är bra för att de får mej att tänka till. Sedan har jag inte gjort en enda utan det är alltid något jag fallit på t.ex. att jag diskar skärbrädor och knivar direkt efter användning och att det då blir enligt principen skölj av, tvåla in och skölj igen. Fast det kanske inte är under rinnande vatten eftersom jag faktiskt stänger av kranen medansvar jag tvålar in :)

    SvaraRadera
  2. När det gäller disktrasor har jag förresten fuskat och inte räknat de poäng som garn till dem tagit då jag misstänker att ni andra inte räknar poäng på era disktraseinköp oavsett material :)

    SvaraRadera