måndag 4 november 2013

Från Zoey till Coco

Busy weekend. Jag hade tänkt sy denna kjol. Och jag gjorde det. Ett jäkla jobb med att pressa och sy ner alla dess veck. Bara för att upptäcka att den var för tight över höfterna och alldeles för stor i midjan (ett delikat problem, det hade varit värre the other way around).
 


Det gäller med andra ord att sy en muslin och testa. Jag provade att sy om den, bredare veck i bak och minskad linning = bra över höft och stor i midjan. Så jag tog fram sprätten och sprätte kilometer av söm. Fixade en bredare lining och voila! Det blev en Coco i stället för en Zoey. Ska bara ansa den från alla små trådrester, sen kommer bildbevis.

 
Sen påtade jag vidare med denna lilla jacka som så småningom ska sys i ull. Detta är en muslin (learning by doing). Men den blev så bra att jag kan ha den till vardags också.

 
Till sist, nya trainingpants till minstingen i familjen. Dessa används när man pottränar, när blöja är för mycket och bara underkläder för lite. Dessa är sydda i lite prickigt tyg som blev över från en klänningssömnad under våren, det randliga är en slaktad klänning som jag köpte för en tjuga på second hand, enkom för tygets skull (den var i strl xl, så det blev mycket tyg).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar