tisdag 7 maj 2013

Äkta ekologiskt?

Att handla ekologiskt har blivit en hel industri. The green mama har skrivit ett bra inlägg om detta och vad man bör se upp med. Jag har ibland stått och tummat på saker där man blir osäker på om det verkligen är ekologiskt eller ej. T.ex har jag sett märket Dr organic på ett flertal ställen som säger att de bara säljer ekologiska produkter. Men ändå blir jag osäker. Det står organic på förpackningen, men jag kan inte hitta någon officiell märkning. Dock är ju inte en officiell märkning inte alltid hela sanningen. Flera märken är ekologiska men har valt att lägga pengarna på just ekologiska ingredienser och inte på den certifiering som en märkning kräver, exempel på detta är hudvårdsserien Maria Åkerberg. Nu har jag ändå valt att prova Dr organics hudkräm från denna serie. Den funkar riktigt bra, men som sagt jag är osäker på hur ekologisk den egentligen är.

2 kommentarer:

  1. Eftersom man inte anger hur stor procent av innehållet som är ekologiskt - och inte heller är certifierat - så ser jag det inte som en ekologisk produktserie. Det utesluter förstås inte att den kan vara bra och baserad på bra grejer. Jag har upptäckt att man behöver lusläsa INCI på Dr Organic, då en del produkter innehåller phenoxyethanol och silikon.

    Mvh, Anna

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt svar! Ja det är just de två sakerna du nämner, avsaknad av certifiering och procentinnehåll som också gör mig lite tveksam.

    SvaraRadera