onsdag 1 maj 2013

Yes you can!

När lilla O här hemma skulle få börja med tygblöjor så ville jag gärna ta del av andras erfarenheter. På några amerikanska bloggar kan man ta del av andras cloth diaper stories med jämna mellanrum. Så nu drar vi i gång de svenska historierna och hoppas att det kan inspirera någon därute.


Marika

Barn: A 16 år, W 14 år, T 6 år, L 3 år, M 10 månader

Kort om Marika:
37 år som från början var extremt snål med tygblöjeinköp men som sen fallit pladask för aio blöja som jag tidigare bara hade negativa erfarenheter av. :D

Hur länge har ni använt tygblöjor? 
Testade tygblöjor när A var bebis men slutade snart då det bara läckte och var besvärligt. Har använt tygblöjor till M sen hon var ca 5 månader.


Varför valde ni att börja med tygblöjor? 
Den ursprungliga anledningen var ekonomin samt överfull soptunna. 

Vilka tygblöjor använder ni?
Började med vikblöjor och pulbyxa. Testade sen Poops! och egensydda formsydda blöjor. Poopsblöjan fick in mig på pockets och smidigheten med dessa. Nu har vi blueberry basix aio och lillalammets pocket samt lillalammets bambublöja. Vikblöjorna är reserv och Poops! är för små. Som pulbyxor har vi testat imsevimse av en äldre modell som är helt ok, blueberry onesize samt bummis super wisper. 

Vilken är er favorit?
Blueberry basix aio är helt klart min favorit. Sitter bra över rumpan och passar bra på de väldigt runda låren.

Vilken är den största utmaningen med tygblöjor?
Att hitta rätt storlek och passform. Krävs lite testande innan rätt blöja hittas.

Vad är det bästa med tygblöjor?
Att man kan återanvända dem om och om igen.

Vad är mindre bra med tygblöjor?
Pockets och aio är dyra i inköp och det är svårt att veta vilken blöja som passar just mitt barn. Så det blir mycket köp och sälj innan man hittat rätt.

Spelar det någon roll för dig var tygblöjorna är tillverkade?
Nej, för oss har utmaningen varit att hitta en blöja som passar överhuvudtaget. Jag har fått begränsa mina önskemål om material och annat för att hitta den som passar. Mitt barn är väldigt tjockt och därför passar inte blöjorna. Det är sämre utbud på stora tygblöjor eftersom tygblöjebarn brukar vara torra tidigare.

Ditt bästa tygblöjetips!
"Tygblöjeträffar" är det bästa sättet för att kunna testa och känna på olika blöjor som finns på marknaden. Internet innehåller också mycket info som jag saknade när jag testade tygblöjor för 16 år sen. Facebookgrupper där man kan få råd om problem som uppstår är guld värt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar