tisdag 3 december 2013

Köpstoppet

Hur går det med köpstoppet av kläder? Jo man tackar som frågar. Det går bra. Har köpt mig lite strumpor. That´s it. Men jag har sytt mig ett par kjolar. Det var lite trixigt, särskilt som man dras med i-landsproblemet att ha ganska smal midja i förhållande till höft, man få finjustera en hel del. Och sprätta. Slow fashion som sagt.

Har haft tur med tyginköp. I somras vann jag en traderaauktion för en spottstyver. Hem kom jersey, manchester och collegetyg av bästa  kvalitet (i vanliga fall så där dyrt att man drar sig för att köpa det.) Collegetyget lyckades jag på millimetern få ut en klänning av till stora lilla, delar av jerseytyget blev ett par tights till henne, ytterliga lite traningpants till lilla O. I det vinröda manchestertyget  (har fått dille på manchestertyg!) provsydde jag en Toto skirt från Jenny Hellströms bok "Sy! från Hood till skjortklänning". Den blev en storlek för stor så det blev lite pilligt att minska den, men tillslut så. Nu har jag klippt ett mindre mönster och ska sy den igen i en bit ylle (svart/glittrig) som jag hittade som stuv på Ohlsons tyger (52 kr!).


Jag har också försökt mig på att sy kortärmade baströjor i jersey, men lyckas med nöd och näppe att göra det. Vilket är helt galet. Jag kan utan problem sy en klänning i hundra delar, göra knapphål, sy på dragkedja, sy smock. Men att få till en snygg halsringning på en t-shirt verkar kräva en post doc i sömnad. Hittills saknar jag inget särskilt när det kommer till köpstopp, men det vore bra smidigt att bara springa i väg och köpa ett par baströjor till den växande kjolgarderoben.

1 kommentar: