torsdag 26 december 2013

Säsongsmat

Apropå L:a Bruket.  Idag kom vänner över på postjullunch. Med sig hade de en liten julklapp bestående av handtvål från just L:a Bruket och ett grytunderlägg i  fantastiskt fin mörkblå filtad ull. Presenter som genast kommer till användning.



Jag är svag för kål. Är man uppvuxen i Värmland så är man också uppvuxen med kålsoppa gjord på vitkål. När jag sedan bodde i Italien ett tag fick jag nöjet att bekanta mig med svartkål, något som är lite svårare att få tag på i Sverige, men en butik här i Stockholm har titt som tätt tagit in ekologisk sådan. Nu är det verkligen säsong för kål och i går hittade jag också fin ekologisk rödkål så jag passade på att köpa ett stort kålhuvud som vi gjorde rostad rödkålssallad av som tillbehör till lunchen. Grovhackade ett halvt kålhuvud och klyftade 2 rödlökar. Ner i långpanna och på med två msk av vardera olivolja, äppelcidervinäger och honung. Rosta högt upp i ugn på ca 200 grader i 10 min. Sedan ut och häll i 2-3 klyftade äpplen och ca 200 g valnötter. Sedan in i ytterligare 10 minuter och sen är det klart. Den passade väldigt bra till min version av Smoky black bean and sweet potato chili. Vill man veta mer om säsongsbetonad mat kan jag rekommendera sidan Säsongsmat, som på förstasidan visar vad som är i säsong just nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar