onsdag 3 juli 2013

Baka ekologiskt bröd

Om man upplever att det är svårt att få tag på ekologiskt bröd så är det ju enklast att baka det själv. När man gör det kan man också om man har små barn passa på att utesluta saltet. Vi har ett grundrecept här hemma som blir till två limpor (i form). Grundsatsen görs på 6 dl degvätska, 1 paket jäst, två msk olivolja, lite honung eller socker och så mjöl (ca 9-11 dl beroende mjöl). Jäses först 45 min i bunke, sedan över i formar där de jäses i ytterligare 30 min sedan in i ugn (225 grader)  23-25 min. I går provade vi att baka på vetemjöl, skrädmjöl (mjöl gjort på rostad havre) och vetegroddar. Det blev väldigt saftigt. Alla ingredienser sånär som på jästen var helt eko. Vill man skippa jäst så gör man surdeg men det har jag inte vågat mig på än, det överlåter jag åt maken.

Stora lilla kavlade en egen degbit tills den var sådär torr som bara pepparkakadeg kan bli efter ett par vändor. Stansade ut med pepparkaksfomer och in i ugnen 4-5 minuter och ut kom söta små mumsbitar. Någon gång ska jag också visa er min gigantiska samling pepparkaksformer. Den började som en kul loppisgrej (fler av dem är uråldriga) och har sedan eskalerat till att hitta mer och mer udda former.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar