tisdag 30 juli 2013

Sista tråden är klippt på the Washi dress

Nu är jag klar med provvarianten av Washi dress. Sydd i Ikeatyg och kostade mig sammanlagt 101 kr. Allt gick bra så nu vågar jag klippa i det riktiga tyget för en snyggvariant av klänningen. Innan jag satte saxen i detta provtyg läste jag en miljon amerikanska sömnadsbloggar där man avhandlade just denna klänning och jag fick många bra tips. Mönstret är lätt att förstå och det kommer med bra beskrivningar av hur man går tillväga. Som tyg rekommenderas bland annat quilting cotton. Jag har därför köpt just detta på Etsy (det grårutiga) till nästa klänning (även mönstret köpte jag på Etsy, hade turen att hitta det på rea där). Sitter nu och försöker välja ett ekologiskt tyg också som jag kan sy klänningen i.




Det första jag gjorde var att förlänga den övre delen över bysten med ca 1,5 cm. Det var många som rekommenderade detta om man hade större byst (och vill slippa att göra en full bust adjustment). Man kan också göra det för att få just den sömmen att hamna mer på ens naturliga midja.  Jag sydde mig först en muslin på hela överdelen och tyckte att den kändes en aningens kort. För mig blev 1,5 cm förlängning helt perfekt, den satt fortfarande bra över bysten och hamnade bättre i förhållande till midjan. Bakstycket är i ett helt stycke så glöm inte att förlänga där med om ni förlänga den övre framdelen. Tanken är att sömmen i fram skall möta den nedre smocklinjen i bak. Så när man förlänger i bak så är det viktigt att lägga dessa extra centimeter över smocken.

Jag har tidigare aldrig sytt i stumt kantband på på ett plagg men jag hittade en bra tutorial hos Coletterie, det var både enkelt och blev snyggt. Om man väljer att göra den korta ärmen så är det perfekt att gömma sömmen under ärmen upptill. Man kan också skippa ärmen helt, göra en lång ärm,  göra som tunika, eller göra om den till en maxidress. Det jag gillar absolut mest med denna klänning är de små detaljerna såsom infodringar vid bysten, smock i ryggen, att det är fickor på den (hallelujah för en småbarnsförälder!), de lagda vecken i midjan och de fina ärmarna med kantband runt om hela armhålet.

Nästa gång kommer jag att klippa ur det där lilla u:et som är i urringningen på mönstret och göra en lining i stället för infodringar upp till. Den här kommer jag göra många gånger, sitter som ett smäck och var roliga att sy.

Om man vill de några olika varianter kan man kolla här (ärmlös version), här  (lång ärm), här (ärmlös tunika) och här (med kort ärm). Om ni googlar vidare kan ni också hitta varianter med elastiskt band i bak i stället för smock, skärp i midjan, skippad smoch och insydd dragkedja. Möjligheterna verkar oändliga. Spring nu och köp detta mönster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar