lördag 6 juli 2013

En kooperation i Siena

Till veckan fyller jag år och har därför passat på att bjuda hem lite vänner på mat och balkonghäng i kväll. Har bland annat bakat citronbiscotti från boken Köttfri måndag (f.ö en väldigt bra kokbok om man vill få inspiration till nya rätter).  Anledningen till att dessa blev bakade var att jag hittade en flaska Il santo (italienskt sött vin) som jag köpte när jag var på en forsksningskonferens i Siena med jobbet förra sommaren. Jag var ju gravid då och kunde inte provsmaka den och sedan hamnade den längst bak i skafferiet. men nu dök den upp.

I alla fall, flaskan köptes på en matvarubutik som var en kooperation där alla varor kom från Toscana. Helt fantastisk butik! De hade fullsortiment och jag hade nog kunna köpa det mesta där inne. Vinet och en liten burk med tryffel är det jag har kvar från min shopping spree där inne. Tänk om vi hade klimatet och kundunderlaget för en sådan butik i Sverige.

Resan var också lite extra rolig att göra då jag för 100 år sedan i min ungdom pluggade på universitet i Florens och har återvänt många gånger till Italien sedan dess men aldrig till Toscana igen. Om vi nu ska prata eko så är väl det också min sämsta gren. Att jag har ett jobb det görs många resor i, vilket tyvärr resulterar i flygresor lite nu och då.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar