tisdag 18 mars 2014

Klädvård

Med den här utmaningen så blir man snabbt påmind om vikten av kläd- och attiraljvård. På min att göra lista finns följande saker:
  • Vaxa in min vår- och höstjacka. Den är från Barbour och sydd i vaxad bomull, så med jämna mellanrum behöver den återvaxas för att hålla bra. Det skulle kosta ca 600 kr att lämna in den på vaxning. En burk vax på Naturkompaniet kostade 150 kr så jag ska göra det själv. Jag har hittat ett par guider på nätet som visar hur man bästa återvaxar en jacka. Det är väl lika bra att lära sig det själv om man nu ska ha jackan i många år.
  •  
  • Lämna in skor till skomakaren. Alla vinterns skor som ska sulas om. Påett par stövlar har också dragkedjan gått sönder. Så det är lika bra att göra det nu så slipper man stressa med det när första snön fallit i höst.
  •  
  • Fläckbehandla. Med småbarn hemma kommer fläckarna ibland sekunden efter att ens plagg åkt på. Alltså, plagget behöver inte tvättas helt. Med fläckbehandling sparar man på plagget och miljön. Nu har jag en hög med klänningar som behöver punktbehandlas.
  •  
  • Beta av högen med kläder i syrummet. Några knappar som ska sys fast, ett par jeans som ska lagas, en skjorta som ska sys om helt.
  •  
  • Lämna in klockan till urmakaren.
 
Har ni någon lista över saker som behöver göras?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar