onsdag 12 juni 2013

Babyidea GrowHour SlimFit

Nu har vi haft möjlighet att prova Babyideas nya blöja under ett par veckor. I början tyckte jag den var lite knölig, men det var innan jag hade hittade kombinationen som funkade för oss. Det ska sägas att O på bilderna väger 7,4 kg och är ca 65 cm lång

Blöjan är 12 cm bred i grenen och ca 33,5 cm lång i osträckt tillstånd. Ganska nätt med andra ord, den sitter bra på O men finns ändå utrymme att växa i eller att fylla ut med extra inlägg. Den har en knapprad med 8 knappar och flärparna i fram har två knappar vardera att knäppa med. Pulen är väldigt mjuk och tillhör onekligen kategorin av pul som känns lite lyxigare och tåligare. Inuti blöjan så är det mesh. Den har leg gussets (skyddsbarriär vid benen) och den är utformad som en pocket så den kan stoppas med inlägg. I början hade vi lite svårt att hitta den bästa knäppningen, så det som det kan vara med barn som växer och precis i mellan två storlekar. Men nu sitter den perfekt över en vikblöja. Det smarta med  den är att den är utfomad som en pocket så man kan lägga de extra inläggen direkt i blöjan i stället för att baka i dem i en vikblöja. Vi använder oss av den här vikningen, och jag tycker att själva vikblöja sitter bättre på när man inte behöver knöla in extra inlägg direkt i den.

(På bilden är det en vikblöja under)
Det är dock lite ovant med mesh som innermaterial och om man bara använder den som pocketblöja med inlägg så blir lilla O alldeles rutig av tyget. Den är också generöst tilltagen i benen vilket gör att det på O som är lite smalare blir en glipa, men den har ändå aldrig läckt. Jag är också osäker på vad det är för stolek på denna då den informationen inte följde med, men jag skulle gissa att den är den mindre av i alla fall minst två storlekar.


Om man vill se vad som följde med för inlägg kan man titta på det förra inlägget här. Med följde också två vikblöjor från Babyidea, den ena i klassisk rutvävd bomull och den andra  birds eye cotton. Vi har tidigare bara provat rutvävda så att prova dem i birds eye cotton var en fröjd. Det känns som att det materialet, då det är tätare vävt,  suger upp bättre och inte känns lika blött. Nedan ser ni skillnaden, den översta är rutvävd och den under är birds eye cotton. Om jag skulle rekommendera den här lite särkilt till någon (vilket jag gör!) så är det till dem som använder vikisar. Den sitter perfekt väldigt bra över och som sagt, smidigt att kunna fylla blöjan med extra inlägg. Den går ju så klart att använda på en massa olika sätt, den känns som en bra multiblöja, men just vikisar blev favoriten och då gärna i det mer tätvävda materialet, Cotton Hour Jolly Square.! Blöjan har inte kommit ut till försäljning, men när jag får sådan information så lovar jag att skriva om det. Tack Babyidea för att vi fått prova denna blöja!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar