fredag 14 juni 2013

Yes you can!


Jenny

Barn: Lilleman 5 månader, (2 Bonusbarn på snart 8 och 11, sedan snart 7 år) 


Kort om Jenny: Mamma till Lilleman, bor i en funkisvilla med Man, Hund och Volvo. En helt vanlig Svensson fast jag älskar att sy, baka och pyssla, Folk i min närhet har kallat mig för bullmamma låångt innan jag själv fick barn.  Jag kan vara värdigt snål när det gäller att handla tråkiga saker men aldrig när det handlar om något som är roligt.


Hur länge har ni använt tygblöjor? Sedan Lilleman var 2 dagar gammal.


Varför valde ni att börja med tygblöjor? Hm, många orsaker, som jag skrev ovan så är jag snål på tråkiga kostnader, blöjor är en sådan. Sen vill jag inte att mitt barn ska utsättas för en massa onödiga kemikalier som kan orsaka eksem eller liknande. Sen är dom även väldigt fina.


Vilka tygblöjor använder ni? Blandat, från början använde jag nästan uteslutande pockets med fleece insida efter att ha provat PUL byxor med vikblöja eller formsydd och trodde aldrig att jag skulle vilja ha något annat, men nu är jag mer och mer inne på formsydda med ullbyxor vilket nog kommer att bli en framtida favorit.


Vilken är er favorit? Dagblöja: Mina CoolaBaby pockets. Nattblöja: Egensydda formsydda med ett microfiber inlägg och ullbyxor utanpå.


Vilken är den största utmaningen med tygblöjor? Vet inte riktigt, i början fick vi en del negativa kommentarer, det kan vara jobbigt att behöva försvara sig, men jag har lärt mig att aldrig lyssna på dom som är negativa utan bara ta åt mig allt positivt i livet, så även i detta fallet.  


Vad är det bästa med tygblöjor? Att slippa köra och handla ett paket blöjor kring den 15de varje månad. :) men också att det inte finns en massa kemikalier och sen gör det ju absolut inget att det är bra för miljön.  


Vad är mindre bra med tygblöjor? Att dom tar stor plats i väskan och att jag alltid trånar efter några nya fina mönster.


Spelar det någon roll för dig var tygblöjorna är tillverkade? Jag skulle vilja säga JA! på denna frågan, men måste väl svara njä, jag tror inte att vi löser några världsproblem genom att bara handla närproducerat, det finns så mycket annat här i världen som måste ändras på först och det gäller inte bara oss svenskar.  


Ditt bästa tygblöjetips! Att man ska ha så många så att man aldrig känner någon stress över att man måste tvätta. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar