fredag 14 juni 2013

Do´s and Dont´s (att nybörjarsy tygblöjor)

Nu har jag sytt en första riktig tygblöja med PUL som gör den helt tät. Det blev mycket learning by doing om man säger så. Överlag så är jag nöjd, jag har till och med under de senaste dagarna ritat mönstret själv. Jag provsydde ju en modell i billig flanell. Tänkte först det skulle bli en frontknäppt blöja, men efter att ha knappat om flanellvarianten ett antal gånger samt provat den på Lilla O så blev den sidoknäppt och något kortare i grenen. Mest nöjd är jag med ficköppning som är likadan som den Mannamaa använder. I den passar också en fjärilsprefold perfekt. Tycker den funkar så himla bra. Mindre bra var att jag knappade så nära kanten att jag inte kunde vändsy runt knapparna (se sista bilden) samt att jag inte tänkte på att knapparna i fram behövde knappas genom båda lagren tyg för att kunna knäppas i sidan. Så nu har jag fått göra små hål där. Synd på Coolmaxen som snabbt börjar maska sig. Har testat den gamla strumpbyxetricket, att ha på nagellack runt maskan för att se om den stannar. Men om det inte blir så så är det inte hela världen. Den här var ju bara ett test i ganska galna färger (billiga tyger). I morgon återstår också provning. Hoppas den sitter väl.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar