onsdag 22 januari 2014

Ecovivas matkasse

Ok, nu har vi hunnit laga två av veckans fyra maträtter i vår första matkasse från Ecoviva. Vi har valt den vegetariska varianten. Först tyckte jag maträtterna kändes lite lama, i går lagade vi t.ex deras ratatouille. Massor av grönsaker i tomatsås och ajvar reilish (ihop med färsk pasta och en fantastiskt god italiensk os, Montelloost). Jag fick en flashback till min tid som vegan och fattig student. Men det var gott, och än godare var den idag till lunch. Dagens kvällsrätt var fyllda och ugnsstekta paprikor, alla i familjen gillade dem och tummen upp för att det var havregrädde i maten i stället för vanlig mjölkprodukt. När jag tänkt ett varv till på rätterna så gillar jag ändå Ecovivas idé. Vi köper inte matkasse för att kunna laga fyra komplicerade och fancy rätter att facebooka om i veckorna. Nej  vi vill ha ekologisk mat (prio ett) som gärna går att förbereda i förväg(prio två) så att man kan äta i hygglig tid efter jobb och förskola. På de punkterna så är denna kasse just vad vi letade efter. Sen blir det ju automatiskt nya rätter vi aldrig lagat innan och det är kul. Hur gör ni för att äta så ekologiskt som möjligt i veckorna?

Jag ska bespara er illa fotade bilder på grönsaksröror. Däremot visar jag en bok jag inte öppnat på säkert tio år. Där snackar vi flashback. Min första veganska kokbok. Om jag inte minns fel var den ganska inne där i början på 2000-talet. Nu när jag bläddrar i den känns det inte lika spännande. Den får gå till Stadsmissionen. Kanske kan den komma någon annan fattig student till nytta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar