söndag 12 januari 2014

Sew for a change


Den här utmaningen genomförs av mig  och min vän Alexandra. Om du vill följa den på engelska eller bara är nyfiken på hur det går för Alexandra så finns hennes blogg på sewyourboat.blogspot.com 
Want to read about his challenge in English? Then this is the blogg for you: sewyourboat.blogspot.com 


Att tänka mer miljövänligt ska inte vara krångligt. Det ska vara lättare än innan. Att vara mer miljövänlig handlar inte heller om att bara konsumera  mer ekologiskt, miljömärkt och plastfritt. Det kan lika gärna vara att konsumera mindre och att se till att de saker man redan har används. Sew for a change är konsumtionsutmaning med inriktning på kläder och textilier. Hur mycket kläder behöver man köpa på ett år och hur mycket kläder kan man avstå från under ett år?

Utmaningen

2013 startade Nic och Meg den brittiska utmaning Wardrobe challenge, som tog sin utgångspunkt i att inte få konsumera mer kläder under ett år än vad man fick göra under krigsransoneringen som startade 1941.  Då hade man 66 kuponger på ett år under ransoneringen och det var också så många man hade i den brittiska utmaningen 2013. Kolla in deras bloggar för att läsa om den och för att ta del av alla bra inlägg de gjort under året.  Med inspiration från dem så har vi skapat en egen utmaning, Sew for a change, som vi bjuder in er till.  



Poäng

Mellan den 1:a februari och 31:e december 2014 har vi 75 poäng var som vi kan använda oss av för att köpa kläder, tyger och garner. Vad dessa kostar i poäng redovisas på poänglistan. Man kan under det här året också delta i stjärnutmaningar och klarar man av dem får man 10 poäng för varje avklarad utmaning. Vi kommer inför varje utmaning beskriva den lite närmre den första i varje månad, och på våra bloggar ge tips om hur man kan klara av att genomföra den. Dessa utmaningar är såklart frivilliga, men de ger extra poäng och lite mer miljötänk.


Hur?

Parallellt med detta kommer vi också att redovisa hur vi ligger till poängmässigt. Om man är händig och kan sy eller sticka så finns också möjligheten att göra det. Nya tyger och garn kostar poäng (men billigare än nya kläder), tyger och garn som redan finns hemma samt att laga gamla saker är poängfritt, likaså att handla på second hand loppisar etc. För att lättast hålla koll på sin poäng kan man ladda ner ett poängkort här.

Var vill vi komma med detta? Jo, som vi skrev inledningsvis, utmana oss själva (och er!) att fundera på hur, när och varför vi konsumerar som vi gör. För oss handlar inte detta bara om ett utmanande år utan också om att göra en förändring som ska hålla över tid.  Det vore väldigt roligt om fler ville vara med. Skriv gärna en rad till oss i våra bloggar om du också hoppar på utmaningen. Vi kan också nås på mail: sewforachange(a)gmail.com. Om man vill delta och har en blogg kan man också ladda ner en deltagarbadge att sätta på sin blogg här. All information om utmaningen hittar ni också på sidan högst upp i denna blogg, som heter just Sew for a change.

Så, dags att sluta shoppa, börja sy och utmana sig själv! 
/ Malin & Alexandra


15 kommentarer:

  1. Efwa: Vad roligt att du är med!

    SvaraRadera
  2. Å detta vill jag vara med på, alltid kul med utmaningar..

    SvaraRadera
  3. Mycket spännande och roligt! Det här måste jag följa och självklart antar jag utmaningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Malin: Vad roligt att du också antar utmaningen. Välkommen!

      Radera
  4. Jag håller med dig! Loppisar är mina favoritställen att gå på, jag känner att gamla saker har mer själ och är mer levande än nya saker. Gamla saker har ju liksom en historia och jag köper hellre en pryl på loppis och fixar till den (om det behövs) än att jag köper nytt. Dessutom är det bra för både miljön och plånboken! Win-win liksom!
    Fin blogg ni har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja loppisar är min favoritgrej också, så mycket kul man kan hitta där. Välkommen hit!

      Radera
  5. Åh det är en toppenbra ide och helt i linje med mitt nyårslöfte för året. Och mitt tänk generellt.

    Jag vill verkligen vara med och återupptar mitt bloggande i samma veva :)

    SvaraRadera
  6. Allt man handlar begagnat hör väl till loppistanken? Tradera, köp- och säljsidor..?
    Jag är på. Jag har ruskigt med tyger hemma, och behöver inte köpa nya. Jag väntar hem lite som redan är beställt, men det är ganska lite :-)
    Och nu gör vi skillnad på det jag syr till mig och det jag syr till barnen, eller? Fast tänkte även ska omfatta dem, förstås..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja allt begagnat eller sådant man får hamnar i den kategorin. I utmaningen gör vi skillnad på det man syr till sig själv och barnen, men om man vill göra det snäppet vassar så får barnen ingå i den egna tygbudgeten. Kul att du vill vara med!

      Radera
  7. Vilken bra idé! Jag vill vara med och tänker låta min fyraårings garderob ingå i mina poäng. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du vässar till utmaningen lite :)

      Radera
  8. Jättebra idé! Det här vill jag vara med på. Går det bra trots att jag inte har någon blogg?
    hälsar Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du kan vara med Maria! Vi funderar lite på att kanske starta en facebookgrupp där man kan hänga med vare sig man har blogg eller ej. Välkommen!

      Radera