fredag 17 maj 2013

Alla dessa tygblöjor som kom och gick

Det börjar bli trångt i lådan för tygblöjor, så trångt att de nu inte får plats. Det är nu exakt 10 veckor sedan vi drog i gång detta projekt,  under dessa veckor uppskattar jag att vi sluppit använda ungefär 630 engångsblöjor, föreställ er det sopberget. Många tygblöjor har kommit och gått i väntan på att finna de rätta. Nu tror jag att vi kan ha hittat vad som funkar. Det här har vi just nu:

Blöjor
4 st Imse vimse Aio
2 Baba and Boo Pocket
2 Rumparooz Pocket
3 Formsydda i bambu köpta på Etsy
3 Tots bots easy fit
2 Bumgenius V4 med Thirstiesinlägg
1 Mannamaa tencel frontknäppt med kardborre + fjärilsprefold
1 Mannamaa coolmax frontknäppt med kardborre +fjärilsprefold
1 Mannamaa coolmax sidoknäppt +fjärilsprefold
1 Smartsnug pocket
1 Alva pocket
1 Poops med funktionsmaterial
1 Poops med bambu
1 Bambuprefold
Ett gäng vikblöjor

Blöjbyxor:
1 Zookabo strl m
1 Imsevimse organic strl m
1 Imse vimse Organic str s
1 flip + tre inlägg
2 st disana ullbyxor
1 kortbyxa i ull av gamla tröjor
1 långbyxa i ull av gamla tröjor

Vi väntar också på ett par nya formsydda till natten för att kunna varva dem lite bättre, det sliter att ha så få som tvättas hela tiden.

Favoriter då? 

Workhorse:
Bumgenius, Mannamaa och Imse håller för det mesta. Våra favorit som klarar långa turer i vagn, bilresa och långa sovstunder.

Dagblöja:
Tot bots, en smidig blöja som passar under de flesta kläder, perfekt dagblöja.
Prefold med newspaper fold

Billig:
Smartsnug nästan samma passform som Bumgenius men mycket billigare. Amerikanskt märke

Natten:
Formsydd i bambu alla gånger!

När Lilla O var ännu mindre:
Thirsties strl 1 satt som ett smäck. Och vikisar, men de blir han nu så röd av att vi tyvärr fått lägga dem lite åt sidan.

Om jag vann en miljon och var tvungen att lägga en del på tygblöjor:
Mer bambuprefolds, gärna Geffen. Etsyblöjor en masse! Alla de snyggaste Mannamaa och så ett par Myllymuksut när jag ändå har en miljon. Några Thirsites pockets i rätt storlek och så ett par finingar från Sloomb.

Kanske har vi en uns för många blöjor. Om något ryker framöver så blir det Alvablöjan och kanske Rumparooz. Den billigaste och några av de dyraste. Men passform före pris. Utöver det så vurmar jag lite för handgjorda blöjor som Etsyblöjorna och Mannamaa samt för företag som tänker till lite, typ Thirsites. Men det kanske får bli ett eget inlägg?






4 kommentarer:

  1. Ser att du har ett par från Poops, är de bra? Jag får barn om ungefär 2,5 månad och jag och sambon funderar på att köpa en bunt av just Poops. Men det känns lite svårt att köpa tygblöjor i förväg för vi vet ju inte hur stor eller liten vår bäbi kommer vara. Men Poops är ju onesize, har du testat dem på en nyfödd? Funkade det bra i så fall? :)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte testat poops på nyfödd. O fick dem när han var drygt tre månader. Eftersom det är en one-size blöja så kommer den nog upplevas som lite bulkig på en nyfödd, det gör nog alla blöjor som är det. Men om du har tålamod att vänta så vet jag att Poops snart får in en ny blöja, one size men med ett annat innermaterial som är mycket smidigare och som också är torrare. Den tror jag skulle bli mycket bättre just när bebisen är så liten. Men vi gillar Poops, tycker att den bara sitter bättre och bättre ju större lilla O blir.

    SvaraRadera
  3. Åh, tack för tipset! Då ska jag avvakta ett tag tills de nya kommer :)

    SvaraRadera
  4. Såg du tipsade om smartsnugs å jag blev intresserad. Undrar om du vet var man får tag på dem, är det att skicka efter från USA som gäller och isf varifrån? Finns det ngt sätt att hitta dem i Sverige? Tack på förhand :-)

    SvaraRadera