fredag 17 maj 2013

Yes you can!

Agnes

Barn: Två söner, den äldste fyller snart två år, den yngste är några
veckor gammal

Kort om Agnes: 32 år gammal arkivarie med stort intresse för miljöfrågor.

Hur länge har ni använt tygblöjor? Jag började använda tygblöjor till äldste sonen när han var 9 månader gammal. Lillebror har fått tygblöjor från det han var två veckor gammal. Men jag använder
tyvärr inte enbart tygblöjor, varvar med engångs (t.ex. på natten).

Varför valde ni att börja med tygblöjor? Jag började fundera på tygblöjor ganska kort tid efter det att första barnet föddes. Det kändes inte bra med alla soppåsar vi slängde fulla med engångsblöjor. Miljöaspekten var alltså min motivering. Men vi har ingen egen tvättmaskin utan använder en gemensam tvättstuga, och det kändes som ett stort steg att börja använda tygblöjor. Därför tog det många månader innan jag köpte tygblöjor och kom igång. I efterhand har jag ångrat att jag inte började använda tygblöjor tidigare.

Vilka tygblöjor använder ni? Lillebror använder huvudsakligen vikblöjor men jag har börjat prova några pocketblöjor på honom. Storebror använder pocketblöjor från Alvehamn, Poops, Pea pods,
Fuzzi Bunz, Ikawa och Lilla lammet. Vi har också några formsydda nattblöjor från Alvehamn men nu är storebror nästan för stor för dem så de används inte så mycket.

Vilken är er favorit? Jättesvår fråga. Vilken blöja som är favoriten har varierat en hel del och ändrat sig i takt med att barnet har växt och ändrat kroppsform. Men Poops och Lilla lammets pocketblöja är
två favoriter.

Vilken är den största utmaningen med tygblöjor? Att ta reda på vilka blöjor som passar ens barn bäst. Det går inte att bara lyssna på andras rekommendationer, det som passar en familj passar inte lika bra för en annan familj. Alltså måste man testa sig fram och det tar lång tid och innebär att man måste köpa på sig en massa olika blöjor.

Vad är det bästa med tygblöjor? Känslan av att göra något för miljön, tanken på att det används några färre engångsblöjor och lyckan jag känner när jag ser ett helt torkstativ fullt med nytvättade blöjor!

Vad är mindre bra med tygblöjor? Precis det samma som den största utmaningen med tygblöjor, att man från början inte vet vilka blöjor som passar ens barn.

Spelar det någon roll för dig var tygblöjorna är tillverkade? Det har inte varit det viktigaste för mig när jag har köpt blöjor, men självklart känns det bra med t.ex. Poops som producerar blöjorna i fabriker med bra arbetsvillkor.

Ditt bästa tygblöjetips! Köp inte för många av en sort innan du har provat dem. Jag köpte några stora paket med blöjor i början med tanke på att spara pengar, men upptäckte sen att de inte passade så bra på mitt barn.

2 kommentarer:

  1. Bra tygblöjetips - jag gjorde själv samma misstag och köpte ett stort paket av en sort när stora tjejen var bebis. De passade henne inte alls ...

    SvaraRadera
  2. Ja man önskar ju att man fått läsa lite mer om andras historier innan man drog igång sitt eget race :)

    SvaraRadera