torsdag 30 maj 2013

Att sy tyblöjor (trial and error)


Jag provade att sy tygblöjor till lilla O och det gick över förväntan. Jag hade fått tips om mönstret Darling diapers och jisses vilken lunta det var. Runt 80 sidor mönster och instruktioner. Från minsta till största, frontknäppt, sidoknäppt, stretchigt stumt, pocket, AI2. Känns som att allt följde med.

Jag sydde ett par formsydda i strl medium. Tog lite jersyetyg jag hade hemma som yttertyg och använde gammal frotté på insidan. Jag har inga KAM-knappar eller kardborre hemma så man får hålla i hop dem när man sätter på pul- eller yllebyxa (kamtång + knappar beställda idag). Nu några tankar om detta mönster och sömnaden.

  • Man får vara väldigt noga med att alla mönsterdelar skrivs ut skalenligt, det finns med en referensruta på mönstret som ska vara lika stor på alla papper. Framsidan blev i min utskrift större än de andra och jag försökte förminska skalenligt. Ändå blev de lite stora i fram. Men de funkar ändå. Jag vändsydde dem på avigan med elastisk rak- och överkastsöm (då det är jersey på utsidan) och sedan på rätan med elastisk raksöm.

  • Nästan gång ska jag nog göra flärparna i fram något längre och lite bredare. Men sådant är ju en smaksak.
  • Jag sydde ben- och ryggresåren friliggande enligt denna tutorial. Det blev väldigt bra. Men nästan gång ska jag våga sy än närmre resåren så att det blir lite snyggare. Jag använde en något bredare resår än den vanliga smala standardresåren, blev mycket bra.
  • Ha än mindre tyg på det inre lagret så att det inte blir så bylsigt.Jag minskade det inre lagret redan vid tillklippning men jag tycker ändå att det känns som mycket tyg.
Till nästa sömnadsomgång hoppas jag ha lite andra tyger hemma. Funderar på att sy en pocket och se om jag kan få till den smarta pocketöppningen som finns på Mannamaablöjorna.Okej, de är inte de snyggaste eller de med bäst passform, men rent sömnadstekniskt så var det mycket lättare än vad jag trott. Testa vettja!


2 kommentarer:

  1. Superfin blöja! :) Jag har sytt egna tygblöjor till min kommande bebis och har också använt mönstret Darling Diapers Unlimited. Ett tips om du vill sy blöjor med pocketöppning är att sy dem efter Strömmings tutorial. Den kan jag varmt rekommendera!

    http://strommingdesign.blogspot.se/2011/02/sy-en-pocketbloja.html

    SvaraRadera
  2. Gelemmemos: jag har fixar det mönstret nu och är mkt nyfiken på det :)

    SvaraRadera