tisdag 28 maj 2013

Yes you can!

Emma

Barn:  Arve snart 6 år, Sigvard 4 1/2, Povel 7 veckor.

Kort om Emma: ständigt googlande utredare. Gillar deckare, att sticka och sjunger gärna högt i bilen till barnens förtret. Tror varje vår att jag har gröna fingrar men det brukar sluta med att jag får köpa ett par tomatplantor...

Hur länge har ni använt tygblöjor: I sju veckor, sen Povel föddes. 

Varför valde ni att börja med tygblöjor: Vi funderade på det när de stora var små, men då hade vi begränsad tillgång till tvättmaskin. Nu med trean kändes det naturligt. Vi ärvde också ganska mycket vikisar och ett gäng pul-byxor, så det var lätt att motivera sig. Och efter lite googlande blev jag helt fanatisk när det var ett par månader kvar av graviditeten - läste allt och drömde nästan om tygblöjor till slut.

Vilka tygblöjor använder ni: Vikisar, formsydda (bamboozle på natten, annars RRP, alvehamn, några efter emilitenmönstret och enstaka andra) och mest ullskal (hemstickat, hemsytt av gammal lammullströja, imse vimse samt minimundus drauppisar). Kompletterar då och då med fuzzi och alvababy.

Vilken är er favorit: beror lite på situation och har varierat under tiden men just nu RRP med bambuinlägg och hemstickad byxa.

Vilken är den största utmaningen med tygblöja: Det blir ju lite pyssel med mer tvätt och även om det är roligt att pyssla med blöjorna så är det svårt att hitta tiden. Annars är det att inte köpa för mycket eftersom det finns så mycket att välja på...

Vad är mindre bra med tygblöjor: Det skulle väl vara att det tar tid att hänga tvätt då, annars kan jag inte komma på något.

Spelar det någon roll för dig var tygblöjorna är tillverkade: Jag känner lite extra för det som är handgjort/ekologiskt/närproducerat/begagnat. Men varken när det gäller kläd- eller blöjinköp är det helt avgörande, tyvärr.

Ditt bästa tygblöjetips: Våga plocka fram symaskinen. Jag har inte sytt sen syslöjden, men det var faktiskt inte så svårt som jag trodde.



Vad är det bästa med tygblöjor: Åh, det är så roligt! Och fint! Och det är dessutom bra ur ett hållbarhetsperspektiv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar