onsdag 29 maj 2013

Ekologiska barnmatsbutiken

Så blev det äntligen ett besök till Ekologiska barnmatsbutiken. Fick äntligen tag på solkräm till stora lilla och så passade jag på köpa en liten burk till matförvaring från Kids Konserve.


Nu har vi kört med hemmagröt ett tag till lilla O men han är inte så förtjust i den släta konsistens som blir av skrädmjöl. Vi har också provat havregröt från Holle, men även den verkar han tycka är för slät. Så nu gick jag till butiken och bad att få en gröt med mer konstistens och gärna bitar av något i. Vi gick därifrån med ett paket från Organix. Han gillar den! Den är lite klumpigare i konsistensen då det innehåller små bitar av ris och russin. Det är bra att ha en backup gröt för de där dagarna när man inte hinner fixa t.ex. äggröra och små mackor. Ibland rusar ju tiden iväg och det är sannerligen inte lätt att hinna allt när man ska lämna stora lilla på förskolan prick kl.9. Denna gröt är inte heller järnberikad så det gäller att tänka till. I går fick lilla O prova blodpudding och det slukade han med hull och hår, bra järnkälla. Gäller bara att hålla koll på saltet dock.

4 kommentarer:

  1. Då har jag ett recept på järnrik hemmagjord gröt som jag tror skulle passa din lilla kille i smaken. Lagom tuggmotstånd, mycket järn och min Allan slukar den. :)

    http://lillamatderiven.blogspot.se/2013/06/jarnrik-hemmagjord-bebisgrot.html

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det ska provas, låter onekligen som något han skulle kunna gilla :)

    SvaraRadera
  3. nu har jag inte läst ovanstående recept, men jag kör ett som funkar här hemma. fått tips i en fb-grupp jag följer.

    1 msk skrädmjöl
    1 msk mixade havregryn/ 2 msk havregryn
    1 msk hirs

    kokas i några minuter med 1,5 dl vatten.

    tillsätt sedan nån tesked nyponmjöl.
    jag serverar med en frusen bit aprikospure och en frusen bit katrinplommon (för magen)

    lite konsistens, god och lättäten, ty har också övergått till denna fran vanlig havregrynsgröt. också hon vill ha aprikoskub i:

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset om gröt, skall genast provas!

    SvaraRadera