fredag 3 maj 2013

Jobba och amma



Jag och maken delar föräldraledigheten rakt av och har gjort så sedan lilla O var drygt 2 månader gammal. Inte minst upptäcker man också att man med detta även delar hushållssysslorna mer rakt av. För visst blir det så att den som är hemma tar mer ansvar, man blir den som har stenkoll på att vantar försvunnit på dagis, mjölk behöver köpas hem, stör sig på ett berg av disk etc. Nu kan man slappna av mer och känna att man inte bär hela hushållet på sina axlar. Amningen då? Jo tack bara bra! Lilla O helammas fortfarande (5,5 månader gammal). Jag pumpar de dagar jag jobbar och så får han det i flaska när jag är borta. Men innan jag skulle börja jobba försökte jag hitta exempel på hur andra löst det, men det var svårt. Den största inspirationen blev Elaine. Inte bara att hon jobbade och valde att fortsätta helamma. Hon hymlade liksom inte med det. Skrev gärna och mycket om hur hon pumpade bröstmjölk och om hur det kändes att vara borta från ett litet pyre och ha ett jobb man gillar. Jag tackar henne så himla mycket! Det behövs fler historier om hur man kan dela på föräldraledigheten utan att man behöver göra avkall på hjärtefrågor som t.ex. amningen.
 
I övrigt en stressig morgon. Lilla O har en fabläs för att gå upp tidigt så ställa klockan behövs inte. Förutom idag. Upp dusch, amma, göra sig i ordning, vika lite fluff som morgonterapi, upptäcka att en av de dyraste tygblöjorna var borta trots att allt var tvättat. Betedde mig som Gollum i Sagan om ringen och undrade var my precious hade tagit vägen. Maken dyker ner i ett berg av ren tvätt och hittar den där. Sedan i all hast mot pendeltåg. Lyxar med en smoothie fråm Blueberry (Health nut, fast med ärtprotein i stället för vanlijdito då jag inte äter mjölk). Tjejen som gjorde den var snäll och hällde i lite raw kakao också. Som en efterrätt till frukost. Nu blir det en bra dag!

2 kommentarer:

  1. Åh, min favvo! Skamlöst dyr men man blir ju mätt som på en hel måltid, så det är det värt :)

    SvaraRadera
  2. Håller helt med om priset! Men sjukt god och det är ju en mindre måltid. Plus att när det kommer till dyra saker så skyller jag på amningen "jag behöver få i mig bra saker..."

    SvaraRadera