måndag 27 maj 2013

Tencel vs. Coolmax

Nu har vi hunnit prova lilla O:s Mannamaa ett litet tag. Det ena paret har coolmax på insidan och den andra tencelfrotté. Från början hade jag kunnat tänka mig att bara ha varianten med coolmax, men då den var svår att få tag på så blev det även en med tencel i och det ångrar vi inte.

Kort om
Gemensamt för båda materialen är att de är väldigt tunna vilket även gör blöjan (pocket i det här fallet) väldigt tunn. Coolmaxen håller otroligt torrt mot barnets hud och känns också svalare under varma dagar. Om lilla O haft någon tendens till röda utslag så åker denna blöja på direkt vid nästa byte. Tencelfrotté är ett naturmaterial (cellulosa gjort av träd) och blir därmed blötare. Men den blir inte alls lika blöt som t.ex bambu eller bomull. Om man vill ha naturmaterial men inte den där superblöta känslan så är det helt klart tencel man ska ha.

Något mindre bra med materialen?
Jag tycker Coolmax känns som ett lite känsligare material och det har gått upp som små trådar, kanske kan det bli en maska av dem, kanske inte. Det återstår att se. Men man ska nog vara försiktig med kardborrar från andra blöjor. Även tencelen är väldigt tunn och om något fastnar i de små frottéöglorna så skulle det nog kunna dras upp en tråd även där.

Rekommenderas?
Absolut! Vill man ha tunna smidiga blöjor så är dessa material superbra. Coolmax om man vill att det ska vara svalt och riktigt torrt, tencel om man gillar naturmaterial men vill slippa den värsta vätan. Dock får man kanske vara lite försiktigare med dessa material än bambu, fleece, fuskmocka etc. Nu har jag köpt lösa bitar av coolmax och tencel för att prova sy egna tygblöjor i. Hoppas kunna fylla på förrådet så,  för de här vill vi inte vara utan.





1 kommentar:

  1. Hej! Var kan man få tag på tyget coolmax och sy av själv? Jag skulle gärna vilja prova, då min lilla inte verkar tåla fleecen i pocketblöjorna jag har. Tänkte försöka byta ut fleecen i några av dem, om det går...

    SvaraRadera