fredag 3 maj 2013

Yes you can!



Jenny

Kort om Jenny: 33 år och mammaledig, har tidigare bott i England i många år. Har två barn,  F 3 år och R 5 månader

Hur länge har ni använt tygblöjor? Vi har använt dem deltid på R sedan han var 4 veckor gammal och har nu gått över till att använda dem på heltid.

Varför valde ni att börja med tygblöjor? Min svägerska i England som har fem barn rekommenderade dem så vi provade på F när han var bebis. Dessvärre gav vi upp då det tog evigheter för dem att torka i vår fuktiga lägenhet. När R var nyfödd ville vi prova igen eftersom torkmöjligheterna är mycket bättre i vår lägenhet i Sverige. De främsta anledningarna till att vi ville prova var att spara pengar och minska på sopor.

Vilka tygblöjor använder ni? Vi har provat Imse Vimse aio, Poops!, Little Lamb, Thirsties, Baba + Boo och en hel del annat.

Vilken är er favorit? Imse Vimse och Baba + Boo har blivit storfavoriter så huvuddelen av vårt förråd består av dem. Men jag är väldigt sugen på att prova formsydda och ullbyxor då det verkar så bra.

Vilken är den största utmaningen med tygblöjor? Att hitta rätt passform. Men det är ganska stort andrahandsvärde på dem så man förlorar inte så mycket pengar på att prova sig fram.

Vad är det bästa med tygblöjor? Man kan använda dem om och om igen och inte bara till ett barn, när blöjperioden är över kan de gå vidare till ett annat barn. Härligt att slippa stinkande blöjpåsar i badrummet!

Vad är mindre bra med tygblöjor? Hmm, kan inte komma något som är dåligt, förutom att det kan ta ett tag att hitta rätt passform.

Spelar det någon roll för dig var tygblöjorna är tillverkade? Det gör det men jag har ändå köpt en del Baba + Boo som är tillverkade i Kina därför att passformen är den bästa jag har hittat för min långsmala son. Men om jag köper något mer nu vill jag att det ska vara begagnat, hemsytt eller tillverkat i EU.

Ditt bästa tygblöjetips! Rutinpotta ditt barn vid blöjbyte så slipper du ta hand om så många bajsblöjor. Jag har gjort det med båda mina barn och det funkar jättebra. Kissblöjor tycker jag att man ofta kan tvätta på 40 grader så sparar man både på blöjorna och miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar